Hyvän tekeminen tekee hyvää

Ota ystävällisyys osaksi päivittäisiä puuhiasi.


Onni löytyy arjesta.

Vaikka tiedämme eristyksen tulevan nyt tarpeeseen, saatat silti tuntea henkistä rasitusta tai hämmentävää kontrollin puutetta. Näinä aikoina voimme oppia arvostamaan luottamustamme rutiinin tuomaan rakenteeseen ja huomaamaan, miten vaikeaa arkisten virstanpylväiden menettäminen voi olla.

Rutiini on ystävä
Arjessa rutiini on ennen kaikkea hyvinvoinnin avain. Rutiinia on muun muassa järkevään aikaan herääminen, pukeutuminen, kunnolla syöminen, liikunta ja realistinen tavoite päivälle.

Hyvän tekeminen toisille tekee hyvää sinulle
Oman rutiinin lisäksi yhteyden tunne ja ystävällisyys voivat virkistää. Tässä muutamia ideoita kokeiltavaksi:

Kerro jollekulle ajattelevasi häntä
Lähetä kortti tai soita naapurille ja kysy, miten hän pärjäilee. Kirjoita kiitoskirje työntekijöille, jotka pitävät maailmamme pyörät liikkeellä. Kiitoksia ja toivotuksia on ihana saada ja vielä mukavampi antaa.

Keksi uusia tapoja pitää yhteyttä
Opeta sukulaisnuorta laittamaan ruokaa videopuhelun välityksellä tai järjestä virtuaaliset illalliskutsut. Pelaa kierros Scrabblea, Backgammonia tai shakkia toisella puolen maailmaa asustelevan ystävän kanssa. Pitäkää keskustelu kevyenä ja yrittäkää nauraa mahdollisimman paljon.

Kasvata jotain
Istuta siemen ja hoida taimea. Sielun ravitsemiseen riittää parvekelaatikko tai yrttiruukku. Siitä saa ravitsevan lisän myös päivän ateriaan!

 


Nämä itsehoitovinkit tarjoaa Sue Lennon, arvostettu sairaanhoitaja, terapeutti, kouluttaja ja valmentaja, jolla on lähes kolmen vuosikymmenen kokemus syöpätautien hoidosta, mukaan lukien urologiasta ja avannehoidosta. Hänen intohimonsa on ymmärtää sairaanhoitajan ja potilaan välistä viestintää ja sairauden kanssa elämisen kokemuksia, tavoitteenaan puhtaasti holistinen hoito. Hän on usein puhujana kansainvälisissä työpajoissa ja konferensseissa.